Foto's Dichtbij

- Lente in Woerden lees verder
Gerelateerd
Highest Users
| Gebruiker | Grillworst! |
|---|---|
| redactie | 17452 |
| Nieko | 10535 |
| Hans Bakker | 10113 |
| Gijs | 4359 |
| Eef Meijerink | 4087 |
| J.Arentshorst | 2764 |
| Leo Bloem | 2706 |
| Lennart | 2553 |
| Edoderoo | 2446 |
| Tom Boersma | 2166 |
| JobvanMeijeren | 2145 |
| Apenkoning | 1932 |
| Arjan | 1806 |
| Sjoerd Schippers | 1730 |
| Alies | 1729 |
| Wouter den Ouden | 1587 |
| Jeroen E | 1511 |
| Juerd | 1486 |
| De Buurman | 1394 |
| brtbrggrf | 1179 |
| jkazius | 1118 |
| mjb | 1036 |
| jaap den ouden | 1000 |
| Claudia Eichenwald | 828 |
| JillisVersluis | 759 |
| Marco | 758 |
| Heerd Jan Hoogeveen | 755 |
| Vermeulen | 682 |
| Suzanne | 581 |
| J van R | 555 |
| Leon de Wit | 531 |
| StefanvanHameren | 511 |
| Fotograaf | 504 |
| EliasBomWoerden | 503 |
| PaulJansen | 456 |
| zita | 446 |
| FreeHeart | 437 |
| Najiba Abdellaoui | 429 |
| iskander1949 | 427 |
| FrankTuit | 424 |
| Toos van Soest | 416 |
| Fietsersbond | 365 |
| FlorianBos | 351 |
| visiejuweel | 350 |
| Emaster | 346 |
| Dennis l'Ami | 339 |
| Maud de Wit | 332 |
| NIMBY | 324 |
| Bart Brouwers | 316 |
| Woerdenaarr | 306 |
SGP-wethouder past niet in Woerdense College
-
Lokaal nieuws
- 18 Feb 2012
- Reacties (54)
- Eef Meijerink, Dichtbij meeschrijver
Vijftien maart a.s. zal de gemeenteraad van Woerden instemmen met het wethouderschap van de SGP lijsttrekker Cor van Tuyl. Althans zo ligt het in de lijn der bedoeling van de coalitiepartners VVD, D66, Progressief Woerden en SGP/ChristenUnie. Ik hoop van harte dat deze benoeming niet doorgaat. Niet omdat ik twijfel aan de kwaliteiten van deze raadsnestor, integendeel zelfs: ik stel menig bijdrage van hem vaak op prijs, maar wel vanwege het blijvend fundamenteel afwijzen van de democratie door deze bevindelijke getuigenispartij.
Theocratie
De SGP mag dan wel de oudste partij zijn in ons democratisch stelsel (sinds 1918) maar verwerpt in haar beginselen het politiek democratische bestel op fundamentele bijbelse grondslag. De SGP streeft volgens haar eigen beginselen naar een regering die ingericht is naar het voorbeeld uit de bijbel in haar voorlichtingsdossier geeft de SGP aan te streven naar een Godsregering, een theocratie. Op haar website schrijft de SGP het volgende: “Het principe van volkssoevereiniteit wijst de SGP af, omdat de overheid haar gezag niet aan het volk ontleent, maar van God ontvangt”.
In 2010 promoveerde Anke Schuster met het proefschrift ”Public reason and religious arguments” aan de faculteit wijsbegeerte van Rijks Universiteit Groningen. Zij komt ten aanzien van de, zich keurig in ons democratisch bestel gedragende SGP, tot de volgende heldere typering: „fundamentalistisch” en „antidemocratisch”.
'Onschuldig'
Schuster maakt in haar proefschrift een duidelijk principiële typering op basis van de beginselen van de partij. In haar proefschrift komt ze ook tot een, zij het weinig wetenschappelijke, relativering van deze typering. Zo stelt zij, omdat voor het overige de SGP opereert in harmonie met het democratische debat, de SGP “wezenlijk onschadelijk” is.
De vraag reist hier of Schuster daarin gelijk heeft, haar proefschrift beperkte zich tot de ruimte voor religieuze argumenten in het publieke debat. Een aanvullend historisch onderzoek had Schuster wel eens tot een anderen conclusie kunnen brengen als het gaat om de term “wezenlijk onschuldig”.
Weerhoudend?
Maar hoe kan het dat een partij als de SGP, die de democratie afwijst, dan zo in harmonie met het democratische bestel kan functioneren? De eenvoudige verklaring hiervoor is dat ook het huidige democratische staatsbestel door God gegeven is en onderdeel uitmaakt van “Gods grote plan”. Je hier tegen verzetten is iets wat daarmee uit den boze is. De SGP streeft dan ook naar een Godsregering en verzet zich niet tegen de democratie. Of zoals ze het zelf op hun eigen website formuleren en relativeren: “Winston Churchill vond dat democratie de minst slechte is van alle regeringsvormen tot nu toe. De SGP valt hem daarin bij”. Conclusie zou dus kunnen zijn: Wat maakt het uit zolang de democratie bestaat is de SGP geen gevaar de SGP steunt ook zelden moties van wantrouwen of laat kabinetten vallen. Het “weerhoudend” oppositie voeren zoals van der Staaij de SGP rol in de kamer omschreef. Dit weerhoudende blijkt echter onjuist te zijn en niet consequent te worden toegepast. Want het was in 1925 toen de SGP zodra zij haar kans schoon zag het eerste kabinet Colijn liet vallen in “de nacht van Kersten”. Ook in Woerden diende in november 2009 de SGP samen met andere partijen een motie van wantrouwen in tegen het toenmalige college van burgemeesters en wethouders.
Nazi's
Maar historisch onderzoek plaatst SGP en haar verhouding tot de democratie in nog een geheel ander daglicht. De uit SGP hoek afkomstige godsdienstleraar Herman van Beek deed onderzoek naar de houding van de SGP tijdens de Duitse bezetting. Uit Van Beeks scriptie blijkt dat de SGP passief, fatalistisch en zelfs loyaal naar de bezetter was. Kersten vond het zinloos om tegen de nazi's te vechten, want “wie zal vermogen tegen God te strijden?” En “God doet geen onrecht, ook niet als Hij de Duitser gebruikt om ons te slaan”. Ze dienden het Hitler-regime voortaan als wettige overheid te gehoorzamen. Volgens hem was verzet tegen de overheid altijd ongeoorloofd, ook tegen een bezettende overheid als de Duitse. De SGP heeft tot op heden nooit afstand genomen van haar opstelling tijdens de bezetting. Wel werd toenmalig kamerlid Dominee Kersten na de oorlog door Zuiveringscommissie van de Rijksoverheid een verbod tot toetreden tot de Tweede Kamer opgelegd.
Bij deze roep ik de raadsleden van de coalitie partijen VVD, D66 en Progressief Woerden dan ook op om de kandidaatstelling van een SGP wethouder te blokkeren. Deze partij wijkt op fundamentele gronden ver af wat hetgeen u voorstaat en u lief is. Laat het niet zo zijn dat juist het meest seculiere college uit de geschiedenis van Woerden een zetel geeft aan deze “fundamentalistische” en “antidemocratische” partij in het college van de gemeente. Demos Volente.
reacties
- Leo Bloem
- vr, 2012-02-17 16:57
Ik vind dat D66 de grondwet niet respecteert door hun opstelling tegen het bijzondere onderwijs. Duindam naar huis en D66 uit het college?
Vind het ver gezocht hoor Eef, partij die geen oproep doet om geweld te gebruiken en die op vreedzame en democratische wijze werkt, maar die in hun ideale werkelijkheid een landsbestuur op Bijbelse gronden ziet. Daar kun je van alles van vinden en het hartstochtelijk mee oneens zijn, maar wanneer de democratie je zo aan het hart gaat, laat de democratie dan ook z'n werk doen.
- Eef Meijerink
- vr, 2012-02-17 18:06
Citaat SGP Flevoland 2002 "Mocht de SGP ooit gaan regeren dan schaffen we de democratie af"
bron: http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2583401/20...
- Toos van Soest
- vr, 2012-02-17 18:14
Ik heb mij verdiept in de basisstandpunten van de SGP. Daar word ik als Katholieke vrouw zijnde helemaal niet blij van en ik vraag mij serieus af of ik wel in wil stemmen met de benoeming van een wethouder die vanuit deze standpunten handelt.....
-De man die het hoofd van de vrouw is.
-Er wordt gepleit voor het 'Gezinshoofdkiesrecht'.
-Vrouwen mogen geen zitting nemen in politieke organen, want dat is 'in strijd met de roeping van de vrouw'
Het staat er allemaal echt, op Wikipadia en in het 'Program van beginselen'.
Ik heb helemaal niets tegen de heer van Tuijl als persoon, maar de standpunten die hij erop na houdt......
- Eef Meijerink
- vr, 2012-02-17 18:34
Dank voor deze steun. Al was mijn oproep gericht aan de collegepartijen, ook de oppositie zou het afwijzen van een SGP wethouder sieren
- Juerd
- za, 2012-02-18 19:42
Toos, al zijn er inmiddels een heleboel, die van jou raakt de kern van ons gelijkheid principe tussen man en vrouw, dat is voor mij al genoeg reden om tegen een club als de SGP te zijn, sterker nog ze krijgen zelfs subsidie, wie heeft dat toe gestaan.
- mjb
- za, 2012-02-18 15:04
Godwin in de polder; maakt het lezen van de rest van het stuk overbodig. Lekker makkelijk. Wat een boter op je hoofd.
SGP; moeten we niet willen met z'n allen.
- jaap den ouden
- za, 2012-02-18 15:09
SGP in college, dat is toch een beetje Johan Heesters die op je feestje zingt. /godwin
- mjb
- za, 2012-02-18 16:57
Ik leid uit de redenatie de volgende punten af:
1 dat Eef voorstelt om alle Volkswagens uit Woerden te weren.
2 Schindler-roltrappen ut alle winkels slopen (hebben wel een paar Joden gered, maar wel geheuld met de Nazi's)
3 Het Exercitieveld wordt omgedoopt tot Executieveld
4 Tot slot wordt een Stichting Vrienden van Eef opgericht die alle non-conformisten opspoort en voor het reine-handen-tribunaal brengt. (zie verder punt 3)
- Eef Meijerink
- za, 2012-02-18 17:30
Zo gauw er ook maar iets verwijst, ook al is het slechts ter ondersteuning, naar WO2 slaat dit land op hol en wordt het dwaas en driest: "Daar praten wij niet meer over meneer". Heel goed praat we er niet meer over en verwijs ik naar de bronnen uit 2002 en 2010 en de de website en de beginselen anno 2012. Of het feit dat ook de SGP heden ten dagen niet wil reageren op het toenmalige optreden van Kersten en fat niemand zich afvraagt waarom de hedendaagse SGP weigert afstand te nemen van die periode.
De gemeente mag natuurlijk altijd een SGP er tot het democratisch ambt van wethouder benoemen, ook elke democraat krijgt de verdediger van het systeem die het verdient, zo zij het. Ik ben al lang blij dat ik het optreden van de SGP slechts aan 1 periode uit de geschiedenis kon toetsen waarin de status quo van de democratie voor een aantal jaren werd doorbroken. Verdedigd met dezelfde argumenten als waarmee nu ook de democratie wordt aanvaardt. Ik hoop dat de raad haar oogkleppen afdoet of naders ten volle accepteert dat zij een "anti-democratische" partij een wethouderschap gunt.
- mjb
- za, 2012-02-18 17:52
Je had al je prozaïsche volzinnen kunnen besparen en je beperken tot "Van Tuyl is Hitler"
Was veel korter geweest en duidelijker.
- Eef Meijerink
- za, 2012-02-18 18:39
Het gaat mij om de beginselen van de partij in de eerste alinea geef ik aan dat het mij niet om dhr. cor van Tuyl gaat en verwijt hem geen enkel gedrag of vewijs niet naar oorlogsdaden die die man op zijn geweten heeft. het gaat erom dat de SGP gedurende haar hele bestaan. Al ver voor de WO2 tot op heden de democratie op bijbelse gronden afwijst. De persoon waar MJB naar verwijst deed dat om hele andere redenen. De vergelijking met Hitler gaat dan ook op elke wijze mank en ik distantieer mij hier dan ook van. De gemaakte vergelijking komt geheel voor rekening van MJB. Die overigens op de kern van bovenstaand schrijven weigert in te gaan.
- Leo Bloem
- za, 2012-02-18 18:52
IK VIND DAT COR VAN TUIJL ZICH MOET UITSPREKEN TEGEN HET FASCISME!!! EN TEGEN HET BELEID VAN MAO TIJDENS DE CULTURELE REVOLUTIE EN TEGEN T-SHIRTS MET DE AFBEELDING VAN CHE GUEVARA EN TEGEN HONDENPOEP OP STRAAT EN TEGEN DE TSUNAMI VAN UGGS IN HET WOERDENSE STRAATBEELD EN TEGEN PARKEEROVERLAST VAN HET KOOPAVOND-PUBLIEK EN TEGEN ZAKKEN AARDAPPELS WAARVAN 1 AARDAPPEL ROT IS WAARDOOR JE DE HELE ZAK KAN WEGGOOIEN EN TEGEN LOSZITTENDE STOEPTEGELS WAAR JE GROOTMOEDER OVER STRUIKELT MET D'R ROLLATOR EN TEGEN SUPERMARKTEN DIE ONDANKS HET BELEID VAN 'DRIE IN DE RIJ, EENTJE ERBIJ' VIER OF VIJF MENSEN IN DE WACHTRIJ ZETTEN EN TEGEN HET KWARTJE VAN KOK WAT OOK BIJ DE NIEUWSTE BENZINEPOMP TEGENOVER DE SCOUTING TOCH GEWOON IN REKENING WORDT GEBRACHT EN TEGEN HELICOPTERS DIE STIEKUM S'NACHTS OVER WOERDEN VLIEGEN ZONDER DAT IEMAND WEET WAAR DAT GOED VOOR IS EN TEGEN MENSEN DIE ROND ETENSTIJD EEN ZAK PATAT ETEN IN EEN VOLLE TREIN TUSSEN UTRECHT EN WOERDEN MET HONGERIGE FORENZEN EN TEGEN EEN BORRELNOOTJESTEKORT ONDER WOERDENAREN EN EN EN EN.... *Schuim uit de mondhoeken veegt*
- jaap den ouden
- za, 2012-02-18 19:02
W02-argument vind ik niet overeind blijven. Werk zelf voor een bedrijf dat volgens sommigen de oorlog met 4,5 jaar gerekt heeft, en dat is natuurlijk ook dikke onzin.
Maar.... het vrouwenstandpunt van de SGP is geenszins goed te praten, alleen daarom vind ik het persoonlijk niet kunnen dat deze wethouder in het college plaatsneemt. Maar als het zo verwerpelijk is, ondemocratisch en onwettelijk, dan moet die partij verboden worden. En dat staat weer een beetje haaks op wat een democratie probeert te zijn.
Waar is het misgegaan? Er zou nooit een coalitie gevormd mogen worden met de SGP, ondanks de Christenunie. Het wethouderschap van Titia Cnossen heeft een grote doorslag gegeven in die onderhandelingen, nu zitten we met een democratisch probleem.
- Leo Bloem
- za, 2012-02-18 19:26
Blijft inderdaad een bijzondere regenboogcoalitie met D66 en SGP in 1 coalitie. Maar goed, jobs over principals. Originele plan/deal van Titia en Cor is perfect uitgekomen voor ze.
- mjb
- za, 2012-02-18 20:10
De historische canard om Nazisme in deze discussie te trekken zorgt er juist voor dat je de rest van het 'betoog' vergeet of zelfs niet leest. Daarmee maak je niet alleen jezelf belachelijk, maar beledig je feitelijk ook je lezer. Die neem je namelijk niet serieus door ten eerste een belachelijk verband te leggen, maar nog meer door vanuit morele superioriteit te redeneren. Gaat u maar slapen, wij weten wat goed voor u is. De SGP is de duivel.
De kern zit 'm erin dat je afkeuren en uitsluiten niet gelijk hoeft te stellen.
- Eef Meijerink
- za, 2012-02-18 20:21
Beste Leo,
Dhr van Tuijn hoeft zich voor mij nergens tegen uit te spreken. Ik ben niet van taboes mbt de vrijheid van meningsuiting ook niet als het er om gaat dat je tegen de democratie bent. Ik vind alleen dat als je dat vind er geen plaats kan zijn in deze coalitie
- Eef Meijerink
- za, 2012-02-18 20:24
Beste Jaap,
De 2e wereldoorlog is ook niet de reden om de SGP geen plek in het college te gunnen het feit dat de partij de democratie afwijst wel
Verder klopt het de Telegraaf was fout, ook de voorganger van mijn werkgever was fout er is echter één verschil. De naoorlogse voorzetters van die organisaties hebben zich volledig gedistantieerd van hetgeen hun organisatie en de mensen die dat hebben uitgevoerd
- Eef Meijerink
- za, 2012-02-18 20:29
Beste MJB
Het omgaan van de SGP met een verandering in de status quo van de democratie was slechts om aan te tonen dat ik twijfels heb bij de niet wetenschappelijk onderbouwde these van Schuster dat de SGP ongevaarlijk zou zijn in haar anti-democratisch zijn. Lees het bovenstaande artikel nogmaals zou ik zeggen
- Eef Meijerink
- zo, 2012-02-19 13:20
Het totaal aan reacties vooralsnog overziend kom ik tot de conclusie dat een karikatuur van een stuk maken eenvoudiger is dan inhoudelijk reageren. Dat is jammer of moet ik tot de conclusie komen dat in het huidge politieke Nederlandse klimaat het praten over de Tweede wereldoorlog een vele malen grotere zonde is dan anti-democratisch zijn?
- jaap den ouden
- zo, 2012-02-19 15:05
oneens. Ik vind dat er juist behoorlijk inhoudelijk gereageerd wordt. Maar misschien is je conclusie over wo2 en huidige politieke klimaat een goede.
- Eef Meijerink
- zo, 2012-02-19 18:18
Welke inhoud? Dat de wet van Godwin, gelijk is aan de wet van Pavlov?
- J.Arentshorst
- zo, 2012-02-19 13:28
SGP-wethouder past wel in Woerdense College, want wat men in dit college nog steeds te kort komt is Godswoord waar onder de TIEN geboden, kent u ze nog?
Voor de liefhebber van Godswoord:
http://www.youtube.com/watch?v=izpV4pG3pCQ
- Juerd
- zo, 2012-02-19 14:33
lijkt mij wel, volgens mij is een "week" of x geleden dat kerk en staat gescheiden zijn, of zeg ik nu iets nieuws.
- Juerd
- zo, 2012-02-19 14:35
voor wie er meer over wil lezen Wiki http://nl.wikipedia.org/wiki/Scheiding_van_kerk_en_staat
- Paul de Ridder
- zo, 2012-02-19 19:26
De kieslijsten in ons dorp waren nog niet geteld. Het CDA had de uitnodigingen al in de lade liggen voor hun coalitie besprekingen. De vette jaren van het CDA bolwerk waren voorbij. De politieke inkleuring moest Anders Ja. De democraten liberalenpartijen hadden dik gewonnen. Maar hoe verder? Een moeizame periode volgde. Veel gedonder in de fractiekamers. Een triomfantelijk Inwonersbelangen voelde zich hongerig. Zelfs klaar een eerste wethouder te leveren. Deze partij is lelijk op de vingers getikt. Hongerig oké, weet waar je grenzen liggen IB. Als huilende kleuters de krant in. Maar hoe verder? De vriendschap tussen progressief en democraten liberalen zat goed. Beetje duwen en trekken hoort er immers bij, nemen en geven doordrenkt het gedachtegoed. Water bij de wijn voor de gelovigen onder ons. Met een geregistreerd vriendschap tussen ChristenUnie en SGP is er een meerderheid. Ik weet niet van wie dit , beetje incestueus, voorstel is gekomen. De partijen CU en SGP hadden er na hun nederlaag niet meer opgerekend. Dit Bijbelse vriendschap kwam met hun adoptie kindje Titia op de proppen. Een mooi stevig meisje uit CU kribbe. Vadertje SGP kon zijn steun niet geven aan deze vrouwelijke Titia, om godsdienstige redenen. Volgens mij was een SGP wethouder toen onwenselijk. De keuze voor Titia in deze coalitie heeft nooit voor het achterhoofdkrabbelend gedoe gezorgd. Ik heb niets tegen Cor. Ik beleef een grote weerstand tegen de SGP waar een zonde een zonde moet blijven. Euthanasie, abortus, rechten van de vrouw, adoptie in vriendschappen en homoseksualiteit is bij mij als democraat geen zonde. De SGP wethouder krijgt o.a. de portefeuille onderwijs en leefbaarheid, dit moet je niet willen.
- Edoderoo
- zo, 2012-02-19 19:31
Pittig stukje, maar het zet de mens wel aan het denken, dat heeft Eef er mooi mee bereikt. Persoonlijk vind ik de SGP ook een (of een paar) stappen te ver gaan in de vrijheid en belevingswereld van anderen, maar er zijn (zeker in de landelijke politiek) meer partijen die dat doen. Eigenlijk doet iedere politieke partij zijn eigen groepje voortrekken boven de rest, ieder vanuit zijn eigen (levens)overtuiging. Als ze buiten de wet opereren, kun je een partij aanklagen, dat is bij de SGP al eens gebeurt meen ik, maar dat kan alleen wanneer de partij buiten de wet opereert, niet wanneer je dat in hun partijprogramma meent te lezen.
- Juerd
- zo, 2012-02-19 20:36
Edo, Je zou eens aan de Dames in de top van de SGP moeten vragen, of ze nu al voldoen aan de normen die wij al een "paar" jaar hanteren....
- Edoderoo
- ma, 2012-02-20 15:37
De dames van de SGP willen dat ook helemaal niet. Maar wij denken dat zij dat willen, en wij willen dat zelf zo graag, dat ze dat moeten. Van ons dan.
Net als dat gezeik met die hoofddoekjes en onderdrukking. 99 van de 100 moslimvrouwen dragen dat hoofddoekje vrijwillig, omdat ze vinden dat dat zo hoort. Net als dat een hedendaagse puber vindt dat je je broek zo tussen je knieën hangt, dat je Bjorn-Borg ondergoed altijd zichtbaar is.
Ja, natuurlijk worden vrouwen in Pakistan onderdrukt, en ja, het is ook een moslimland. Maar 1+1 is niet altijd 2 op deze manier.
Terugkomend op vrouwen in de SGP: er is in Europa nu afgedwongen dat vrouwen lid mogen worden. Alleen willen ze dat niet in hun gemeenschap, dat kun je net als Greet achterlijke cultuur noemen, maar het is wel hun cultuur. Ik vind dat persoonlijk ook achterlijk, maar ik vind wel dat iedereen zijn eigen achterlijke gedachtegoed mag hebben. Waar ik me dan met een grote mond van mag distantiëren.
- Lennart
- ma, 2012-02-20 09:18
Mooi stukje framing. Opmerking over Winston Churchill bijvoorbeeld dat democratie minst slechtste vorm is, wordt niet alleen door SGP gedaan, maar is een uitspraak die algemeen gangbaar is in staatsfilosofie en -recht.
Ik citeer een stukje uit betreffende passage:
"
Elke politicus maakt keuzes gebaseerd op een ethisch oordeel over wat goed of wat verkeerd is voor de samenleving.
De SGP vindt de parlementaire democratie een goed werkbare structuur voor het bestuur van de samenleving, vooral omdat deze de persoonlijke vrijheid van mensen respecteert. Iedereen kan zo zijn of haar verantwoordelijkheid nakomen tegenover God, medemensen en leefomgeving."
Overigens uitgesproken door Plato als hij de monarchie, democratie, tirannie en aristocratie met elkaar vergelijkt.
De houding van de SGP ten tijde van de Tweede Wereldoorlog is ten diepste een theologische houding, niet een politieke move. Er zit de houding achter dat je je altijd dient te schikken naar de overheidsvorm op dat moment.
Daar zit een houding van overgave in aan de situatie. Wees het er mee eens of niet, maar dit is iets anders dan collaboratie.
Tenslotte, in dit stuk worden inhoud en methode tegen elkaar uitgespeeld. Vrijheid betekent dat iedere idioot mag zeggen wat hij wil. Voltaire, een nogal niet-SGP'er: "Meneer, ik ben het niet eens met wat u zegt, maar ik zal tot mijn dood uw recht verdedigen om het te zeggen."
Inderdaad geldt dit dan ook voor vrouwen .. maar dan heb je het over botsende grondrechten. Deze zijn de afgelopen jaren diverse malen voor de rechter besproken. Tot nu toe wordt de SGP gewoon toegelaten met haar vrouwenstandpunt. Als je de SGP een hak wilt zetten, ben je net zo ondemocratisch bezig als dat je de SGP zelf verwijt.
O ja, ik ben geen SGP-stemmer.
- Eef Meijerink
- ma, 2012-02-20 11:15
Beste lennart,
Goed om te lezen dat ook een orthodox theoloog mijn stelling onderschrijft dat de reden voor de SGP om nu de democratie te accepteren, dezelfde is als indertijd om de dictatuur van de nazi's te omarmen.
Of dit zuiver religieus was valt te betwijfelen om dat SGP kamerlid Dominee Kersten ook heeft gesproken dat één van de redenen was, dat Wilhelmina op zondag het land heeft verlaten.
Ook de zuiveringscommissie na WO2 zag de religiueze achtergrond niet zo relativerend als jij hem hier brengt en legde een verbod op toetreding tot de 2e kamer op.
Ik ben niet uit op een verbod van de SGP ik vind het feit dat mensen op hun stemmen voldoende reden om hun bestaansrecht te accepteren en volledig passen binnen de vrijheid van meningsuiting. Waar wij echter afwijken van elkaar is dat ik het afwijzen van de democratie een reden vind om niet in het huidige college plaats te nemen. Ik sprek de SGP dan ook nergens op aan en zet hun ook geen hak. Maar ik spreek juiste de overige coalitiepartners aan op hun verantwoordelijkheid jegens de democratie. gezien hun ideologische achtergronden.
Overigens heeft de SGP wel degelijk in 2002 bij monde van de SGP fractievoorzitter Bogerd (die ook meewerkt aan wetenschappelijke uitgaves van de SGP) uit de PS van Flevoland laten weten wat ze willen. Een kleine bloemlezing:
'Mocht de SGP ooit regeren, dan schaffen we de democratie af'
,Betekent een meerderheid voor de SGP het einde van de democratie? Ja, eerlijk gezegd wel.'
,In de Bijbel staat wat goed en slecht is, dat wordt dan de leefregel voor iedere Nederlander'
In zo'n situatie zou er, aldus Bogerd, in ons land geen godsdienstvrijheid meer bestaan. Immers: ,,Er is maar één God. Op een andere wijze kun je niet zalig worden.
Er is dus geen ruimte voor andere godsdiensten. Het klinkt arrogant. Toch is het de waarheid.'
,,een tijd waar ik verlangend naar uitkijk''- zal er weliswaar een scheiding van kerk en staat zijn, maar de ruimte die de huidige democratie geeft aan andersdenkenden en minderheden zullen we dan uit principieel oogpunt niet meer kunnen bieden.'
In een Nederland waar de SGP het voor het zeggen heeft, zal het protestantisme de enige getolereerde godsdienst zijn. ,,Wie er een andere religie op na wil houden, moet dat maar in het verborgene doen.
Een SGP-regering zal volgens Bogerd vrouwen terugsturen naar 'waar ze thuishoren': hun gezin. ,,Met de Bijbel als uitgangspunt zal er voor de vrouw ook geen taak meer zijn weggelegd op kerkelijk of politiek gebied.'
- jaap den ouden
- di, 2012-02-21 09:04
dat punt van Kersten over Wilhelmina vind ik hetzelfde als Greet die een kamervraag stelt over iets wat hij in de Telegraaf gelezen heeft. Een opportune reactie voor de achterban.
- Eef Meijerink
- di, 2012-02-21 12:35
Niet voor de achterban dus. Zo werkt de SGP en getuigenispartijen in het algemeen niet. Bij dit soort partijen werkt het principe: Je volgt ons, de waarheid, of of je volgt ons niet. Opniniepeiling is het laatste waar men zich druk om maakt.
Het onderzoek waar ik in bovenstaand stuk naar verwijs is dan ook gebaseerd op preken van Kerstens waarin hij meer redenen aangeeft. Hij doet dit niet voor de achterban maar zuiver als theoloog om hetgeen dat is gebeurd te verklaren op bijbelse gronden. Als Kersten de populist had willen uithangen had hij wel ingespeeld op het feit dat zijn woning bij de bombardementen op Rotterdam half aan puin was geschoten. Hier rept hij echter totaal niet over maar accpeteert dat zwijgzaam als "de gesel Gods" die hij wel op bijbelse grondslag kan verklaren.
- jkazius
- ma, 2012-02-20 13:20
Eigenlijk hoop ik dat er binnenkort een Islamitische partij opgericht wordt die de Sharia wil en die vrouwen weigert uit alle bestuurlijke functies en dat die partij dan ook aan de verkiezingen gaat meedoen.
En dan die selectieve verontwaardiging weer...
- Eef Meijerink
- ma, 2012-02-20 15:02
Zojuist heeft de VVD Woerden het volgende per mail aan mij laten weten:
`Geachte heer Meijerink,
Wij hebben kennis genomen van uw standpunt.
Wij zullen de benoeming van Cor van Tuijl, als wethouder namens de combinatie CU/SGP, inderdaad van harte steunen.
Hoogachtend,
Ruud Mees
fractievoorzitter VVD´
Geen enkele reactie op de inhoud wel een duidelijke boodschap: Een SGP wethouder wordt VAN HARTE gesteund. Waar stond de afkorting VVD ook al weer voor?
- Edoderoo
- ma, 2012-02-20 15:46
of omdat het in de polletiek draait om het (kunnen) samenwerken met je mogelijke vijanden cq. tegenpolen. Wat niet wil zeggen dat Eef zijn bedenkingen tegen deze partij niet mag uiten, want hij heeft zeker een mooi punt gevonden, waar in de discussie enkele scherpe kanten zijn afgevijld, maar andere scherpe punten zijn bijgeslepen. En Eef staat duidelijk niet alleen met zijn idee.
Wellicht is voor de VVD meebesturen belangrijker dan gelijk hebben of geven.
Let wel: deze discussie zal van de SGP nooit een moderne partij maken. Juist niet. En dat hoeft van mij ook niet. Wellicht is dat de diepere gedachte van de VVD, probeer geen zaken te veranderen die niet te veranderen zijn.
- Eef Meijerink
- ma, 2012-02-20 15:57
Als ik zie hoe ik doorgaans bejegend wordt in ontmoetingen met lokale politici zie ik geen enkele aanleiding om tot de conclusie te komen dat ik gehaat wordt. Dat dhr Ruud Mees idd wel erg kort door de bocht gaat onderschrijf ik. ook valt het me uitermate tegen dat er geen enkele inhoudelijk reactie is van de kant van de VVD. Om heel eerlijk te zijn verwacht ik van volksvertegenwoordigers een andere een meer dienstbare houding dan dit toch wel licht provocatief schrijven
- Eef Meijerink
- ma, 2012-02-20 16:19
Interne politieke machtsverhoudingen kennen nu eenmaal een andere en vooral een eigen dynamiek in vergelijking tot het optreden als democratisch vertegenwoordiger. Zelfs al is het namens een partij die in in beginselen en in idealen haaks staan op die van de SGP. Zo moge weer eens blijken. Maar wiens probleem nu met zo'n besluit wordt opgelost is vaak niemand duidelijk ook de beslissers zelf niet
- Eef Meijerink
- ma, 2012-02-20 17:35
ChristenUnie afdeling Woerden verdeeld over benoeming SGP wethouder
"Hoe Woerden dankzij de ChristenUnie op zondag kon gaan winkelen en een SGP wethouder op de koop toe kreeg. En waarom ik mij na twee jaar voorzitterschap niet meer thuis voel bij de ChristenUnie in Woerden." - HenkJan Prosman, afscheidnemend voorzitter ChristenUnie Woerden
http://www.henkjanprosman.nl/?p=326
schrijf mee
Enquête
Gerelateerd Nieuws
Driewerf hoezee voor de SGP!
En dan nu allemaal afstemmen naar RAAD0348.FM voor een mooi stukje arrogantie van de macht. De voltallige plaatselijke politiek vond het de afgelopen maand niet nodig zich uit te spreken over de benoeming van SGP-wethouder Cor van Tuijl.
Hoe Woerden dankzij mijn partij op zondag kon gaan winkelen en een SGP wethouder op de koop toe kreeg
Hoe Woerden dankzij de ChristenUnie op zondag kon gaan winkelen en een SGP-wethouder op de koop toe kreeg. En waarom ik mij na twee jaar voorzitterschap niet meer thuis voel bij de ChristenUnie in Woerden.
Open brief aan Progressief #Woerden inzake steun aan benoeming #SGP wethouder
Open brief aan Progressief Woerden
t.a.v. de voorzitter van de afdeling en de gemeentraadsfractie
dhr. Fred Mossink en dhr. Rinus Tersteeg
c.c. PvdA en GroenLinks Woerden
Betreft: Opzeggen lidmaatschap Progressief Woerden
Woerden, 16 maart 2012
Nieuwsbrief aanmelden
Recente reacties
-
REACTIE OP: Roken in de kroeg is viesbah
-
REACTIE OP: Roken in de kroeg is viesbah
-
REACTIE OP: Verkeersspelletje (21)
-
REACTIE OP: Verkeersspelletje (21)
-
REACTIE OP: Wat is er te doen met Hemelvaartsda…
BuurtBuzz






Seriously, een verwijzing naar de oorlog als argument om anno 2012 een wethoudersbenoeming te blokkeren?